Op reis met de e-sigaret – De regels zijn soms onduidelijk.

 


In een nieuwe reeks blogs, willen we graag damp gerelateerde reiservaringen verzamelen en publiceren (verderop laat ik je weten hoe jij hieraan kan bijdragen). Het viel mij namelijk op, dat het soms best lastig is om correcte informatie te verzamelen over de regeltjes die van toepassing zijn als je naar het buitenland reist met je dampertje.

5f4ca787-558d-414e-9e74-ad3f083a90a5

De reden dat ik mijzelf hier even in verdiept heb is omdat ik binnenkort (=morgen) op huwelijksreis ga (rondreis door de Verenigde Staten) Uiteraard zal ik jullie, zodra ik terug ben, op de hoogte brengen van het (damp) avontuur aldaar…Maar eerst wil ik hier even delen wat ik tot nu toe gevonden heb over de regels voor het meenemen van een e-sigaret als je gaat vliegen.

Ga je op vliegreis en wil je je damper meenemen? Dan zal dat in de meeste gevallen geen probleem zijn.

Maar let wel op! per vliegveld, vliegtuigmaatschappij en land gelden er andere regels. 

Aangezien ik onder de rook van Schiphol woon en ik dus meestal via Schiphol vlieg, zijn de regels op het vliegveld (tenzij anders vermeld) alleen toepasbaar op Schiphol. De regels voor dampen op Schiphol zijn niet fair maar wel heel erg simpel:

Op het gehele vliegveld is dampen ten strengste verboden, dus OOK in de rookruimtes. 

Ja, echt – Schiphol heeft het gebruik van elektronische sigaretten verboden, niet vanwege de damp- maar vanwege het feit dat ze de apparaten onveilig achten vanwege vermeende ontploffingsincidenten en omdat het volgens Schiphol niet te controleren valt of er verboden kruiden worden verdampt. Ik schrok hier wel een beetje van, niet omdat ik niet een uurtje zonder kan (voor vluchten binnen de EU hoef je niet zolang van tevoren aanwezig te zijn), maar hoe doe ik dat dan als ik een lange vlucht ga maken?

4a2aa395-3ac2-424d-87df-53213d236c8cEr wordt wel stealth gedampt op het toilet en zelfs in de rookruimtes zie je hier en daar een damper staan, maar het advies blijft om de damper in je zak te houden. Schiphol heeft een zero tolerance beleid en je wil het risico niet lopen dat je een boete krijgt, of in het ergste geval niet mag vliegen, omdat je de regels overtreed. Dus het advies, hou je aan de regels en hou je damper in je zak! 

Er zijn wel internationale luchthavens die een wat soepeler dampbeleid hebben. Er zijn zelfs luchthavens waar dampen volledig is toegestaan, maar wees verstandig en zoek het altijd op of vraag het na voordat je je “dampmachine” uit je zak haalt.

En hoe neem je je damper mee het vliegtuig in?

Het meenemen van je damper is voor zover ik kon vinden bij nagenoeg elke vliegmaatschappij toegestaan, hou je aan de volgende regels;

  • Alle dampers, mods, batterijen en tanks mogen mee, maar vervoer deze enkel in de handbagage. Ze mogen niet in ruimbagage meegenomen worden.
  • Haal (indien mogelijk) de batterijen uit je mod en vervoer deze in een doorzichtige container die speciaal is ontworpen voor het veilig vervoeren van batterijen. Als de mod geen losse batterij heeft, schakel deze dan uit.
  • Het opladen van batterijen aan boord van een vliegtuig is niet toegestaan.
  • Verwijder de tank van de mod en verpak deze in een plastich zakje. Je mag je tank met liquid vervoeren, maar hou er wel rekening mee dat deze kan gaan lekken door het drukverschil in het vliegtuig.
  • Liquid (in flessen tot 100 ml) mogen ook in de handbagage vervoerd worden, hiervoor gelden dezelfde regels als voor andere vloeistoffen. (in een doorzichtige, hersluitbare plastic zak en bij elkaar niet meer dan 1 liter) Liquid mag, in tegenstelling tot hardware, wel in de ruimbabage worden vervoerd. Om te voorkomen dat je koffer naar bijvoorbeeld een tropische fruitcocktail gaat ruiken is het verstandig om de flessen goed afgesloten en in een plastic zak of bakje te vervoeren. Bij lekkage blijft de schade dan beperkt! (en ik spreek uit ervaring, iets met purple atis liquid en witte schoenen)
  • let op als je naar de USA vliegt; je moet bij de controle kunnen aantonen dat alle elektronica werkt! Neem dus geen mod mee zonder batterijen of een lege mod met ingebouwde batterij. Je loopt het risico dat je deze in moet leveren.

Zoals gezegd ben ik dus van plan om, bij terugkomst uit de Verenigde Staten, mijn dampervaringen van die reis hier te delen. Acvoda wil namelijk graag een nieuw onderdeel toevoegen op haar site waarin alles over dampen in het buitenland aan bod komt. Het idee is om hiervoor een speciaal kopje te creëren dat leuk en informatief is maar vooral ook interactief. Tips and tricks, do’s and don’ts, of gewoon even delen wat volgens jou het beste dampland ter wereld is, alles is welkom zolang het maar over dampen in het buitenland gaat. Dus ben jij ook een dampende avonturier en (of) heb je een leuk verhaal over dampen in het buitenland? Deel dit dan met ons! Mail je verhaal en eventueel wat leuke foto’s naar info@acvoda. Heb je vragen? Stel ze hieronder!!

 

2 Comments

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*



7 − = zes