Voltage of toch liever temperatuur

Verbranden vs verdampen

Bij steeds meer mensen valt het spreekwoordelijke kwartje. Bij tabak verbranden op ongeveer 900 graden Celcius ontstaan héél veel schadelijke stoffen. E-liquid verdampen gebeurt bij véél lagere temperaturen waardoor nauwelijks schadelijke stoffen ontstaan. Als je, als gevolg van een verkeerde afstelling, je e-liquid toch op een te hoge temperatuur aan het verdampen bent, dan bestaat alsnog de kans dat er zich schadelijke stoffen vormen. Je bent dan in het feite nagenoeg je e-liquid aan het verbranden.

Veilig voltage om te dampen?

Steeds vaker krijgt Acvoda daarom de vraag wat nu precies een veilig voltage is om op te dampen. Voltage is immers, door het gebruik van batterijen, onlosmakelijk verbonden met het dampen. Het lijkt dus een simpele vraag, maar dat is het niet.
Er zijn naast het voltage namelijk een aantal zaken die mede bepalend zijn voor de temperatuur waarop een e-liquid verdampt. De grootte van het verdamping-element (coil), de hoeveelheid lucht die langs het verdamping-element stroomt en de liquid zelf zijn immers ook zeer bepalend voor de uiteindelijke temperatuur waarop een e-liquid verdampt.
Iemand die dus beweert: “Je moet NOOIT dampen boven de 3,7 Volt” of: “Je kunt het beste een apparaatje aanschaffen met zo min mogelijk Volt”; zit er met dit advies behoorlijk naast.

Temperatuur vs voltage

Om deze vraag nu toch enigszins te beantwoorden, en niet al te veel de diepte in te duiken en de wet van Ohm en dergelijk erbij te betrekken, wil ik hier graag een paar dingen uitleggen. Hopelijk wordt een en ander dan iets duidelijker en kunnen we het voortaan meer hebben over temperatuur.
Temperatuur is namelijk een eenheid waarvoor, in tegenstelling tot voltage, wel een duidelijke veiligheidsgrens te bepalen is met betrekking tot dampen.

Op een veilige temperatuur dampen

Over het algemeen wordt 240 graden Celcius gezien als de veilige bovengrens. Zit je enkele tientallen graden boven deze temperatuur dan zul je snel merken dat de smaak van je liquid “aangebrand” gaat smaken.
Zorg daarom eerst dat je goed bekend raakt met je apparatuur voordat je ermee gaat dampen.
Elk apparaat kan namelijk bij verkeerd gebruik een te hoge temperatuur bereiken.
Dampen op een apparaat dat uitgerust is met temperatuur controle geeft de beste bescherming tegen te hoge temperaturen. Zelfs als je even niet in de gaten hebt dat je tankje al leeg is zal de temperatuur niet oplopen. 
Er zijn al heel wat van dit soort apparaten op de markt verkrijgbaar maar hier moet bij worden gezegd dat de meesten een redelijke leercurve met zich meebrengen.

Toekomst

Er zijn momenteel diverse systemen waarvan je gebruik kunt maken als je de keuze hebt gemaakt om te gaan dampen. Er zijn al heel veel verschillende tankjes en batterijsystemen uitgebracht en elke dag komen er nieuwe bij.
Het voordeel hiervan is dat ze steeds beter worden door nieuwe en beter werkende technieken.
Ik voorspel dan ook dat het niet lang meer gaat duren voordat er perfect werkende, temperatuur geregelde, apparaatjes op de markt komen die zo simpel zijn dat echt iedereen ze kan gebruiken.
De vraag: “wat nu precies een veilig voltage is om op te dampen” zal dan steeds minder gesteld gaan worden en worden vervangen door de vraag “wat is nu precies een veilige temperatuur om op te dampen”.
En dat brengt mij dan bij mijn laatste punt wat ik graag even onder de aandacht wil brengen.

Standaardisering

Men is momenteel wereldwijd, en dus ook in Nederland, bezig om een standaardisering in te voeren voor alle dampsystemen.
Ook de methode hoe een e-liquid en de damp ervan getest dient te worden willen ze graag standaardiseren.
En wat dat betreft hoop ik van harte dat ze een systeem gaan kiezen waarbij de nadruk meer komt te liggen op temperatuur.
Als men namelijk kiest voor een standaard apparaat met een standaard tankje bij een standaard vermogen dan komt daar altijd maar 1 temperatuur uit waarop men de damp van een e-liquid test.
Veel liever zou ik zien dat ze een universele testopstelling kiezen waarbij elke individuele liquid wordt getest op verschillende temperaturen.
Zo kan de hierdoor verkregen informatie, per liquid, worden gedeeld met de consument die vervolgens precies weet wat de maximale temperatuur is waarop de aangeschafte liquid nog veilig te dampen is.

2 Comments

  1. Ik lees in bovenstaand stukje dat de ‘veilige bovengrens’ bij dampen wordt gezien op 240 graden Celsius.
    Waarom is bij TC dampen (Temperature Controlled) de bovengrens op vrijwel ieder geschikte gereguleerde mod dan 315 graden Celsius?

    Dus, zijn deze apparaten onveilig? Of is de bovengrens afhankelijk van meer factoren?

    • Eric, de waarde van 240 graden celcius is de grens voor nagenoeg alle huidige verdampers vanwege de ‘wick’ (lont) die gebruikt wordt: organisch katoen.
      Droog katoen schroeit/brand vanaf circa 240 graden, en de TC zorgt er dan dus voor dat er zelfs bij een droge coil géén verbranding plaats vindt.
      Is de wick doordrenkt met eliquid, dan is er sowieso geen gevaar op verbranding van de wick (tot de eliquid verdampt is tenminste).
      Daarom is die 240 dus een grens.
      Echter, er zijn ook andere wickmaterialen, weliswaar minder gangbaar. Keramische wicks zijn extreem hittebestendig en hebben geen enkel probleem met hogere temperaturen.
      Dan wordt de verhitting van de eliquid zelf de factor die de grens gaat stellen ; bij hogere temperaturen ontstaan er door chemische ontleding diverse stoffen, en hoe hoger de temperaturen, des te sneller deze ontleding gebeurt. (Acroleïne bijvoorbeeld ontstaat door de verhitting van VG: wiki) Afhankelijk van het gebruikte mengsel en de gebruikte smaakstoffen zit de ‘sweet spot’ dan ergens onder de 280. Meestal (bijna altijd) ruim daaronder overigens.

      Het hebben van een 315 graden Celcius limiet is overigens inderdaad weinig (zeg maar gerust niet) nuttig, net als de range 100-190 graden Celcius.
      Waarom die range er überhaupt toch vrijwel altijd op zit is me een raadsel; in die range is de dampproductie nihil.
      Vergelijk het met een auto ; de kilometerteller gaat ook vaak tot 220, de maximale snelheid van de auto is 195 en je mag er toch maximaal 130 mee rijden, meestal langzamer.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*



4 − = een