Nieuwsmedia is er niet voor u!

Je zou zeggen dat de diverse nieuwsmedia er zijn om u, de lezer van het nieuws, te informeren. U op de hoogte te brengen van wat wat er speelt in de wereld. Achtergronden toe te lichten, gebeurtenissen te verklaren. Zodat u, de lezer van de berichten, kunt duiden wat er gebeurt.

De lezer staat voorop, zou je verwachten. Nagenoeg elk nieuws-medium faciliteert dan ook diverse manieren, waarmee u als lezer van het nieuws, uw gedachten, uw zorgen en uw vragen kenbaar kunt maken aan het nieuwsmedium. En juist die kanalen, waarin u, de lezer, reageert op een bericht, geven vaak een veel duidelijker inzicht in de drijfveren en zorgen van een nieuwsmedium, dan dat de artikelen zelf doen. Een schrijnend voorbeeld:

Ingestuurd door een betrokken damper

Het is overduidelijk. De redactie maakt zich in het geheel niet druk wat de ‘industrie’ denkt van hun berichtgeving. Het feit dat de lezer zich druk maakt, en dat hun berichtgeving andere lezers afschrikt van een een potentieel levensreddend middel, dat lijkt geheel en al niet tot ze door te dringen.

Ook wij snappen dat nieuws niet gratis is. Dat je kosten hebt om een media-platform draaiend te houden. Dat journalisten ook brood moeten eten. Inkomsten zijn belangrijk. Zonder geld, geen nieuws.

Maar als het nieuws de hand bijt die je voedt sta je voor een keuze. Bij NU.NL is die keuze in ieder geval duidelijk. Pijnlijk duidelijk.

Die duidelijkheid heeft voor u als lezer wel een voordeel:

Als u iets leest over de e-sigaret op NU.NL, weet u voortaan dat dat nieuws niet bedoeld is om u te informeren. Het bericht is bedoeld om een broodheer tevreden te stellen. Inhoudelijk zal het nieuws voor u als lezer dan ook zeer waarschijnlijk geen toegevoegde waarde hebben. Dat scheelt u weer kostbare leestijd!

De duim van vandaag is dus dik verdiend voor de redactie van NU.nl

4 Comments

Laat een antwoord achter aan Bud Reactie annuleren

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*



acht − = 3

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.