Een batterij is géén e-sigaret

batterij_e-sigaretHet lijkt zo duidelijk, maar blijkbaar is het toch echt nodig een artikel te schrijven over dit onderwerp; over het onderscheid tussen een batterij en een e-sigaret.

Zoals in een eerder artikel al toegelicht, wordt er regelmatig in de nationale en internationale media melding gemaakt van ontploffende e-sigaretten. Recent zagen we bij het SBS6 programma ‘Mr. Frank Visser rijdt visite’ een item waarbij uitgebreid ingegaan werd op een e-sigaret die ontploft was. Maar wat bleek: de e-sigaret was helemaal niet ontploft. Een verwisselbare batterij die de hoofdpersoon los in zijn broekzak had gestoken, samen met een sleutelbos, die was wél ontploft.

Kijk en oordeel zelf (vanaf 30 minuten) : Mr. Frank Visser rijdt visite, aflevering 3.

Niet alleen in bovenstaand geval, maar in alle gevallen van ontplofte e-sigaretten die er geweest zijn – geen enkele uitgezonderd – was er sprake van een batterij die ‘ontplofte’, waarbij die batterij soms wel maar vaak niet eens in een e-sigaret zat. Er is dan ook helemaal niets in of aan een e-sigaret – buiten de batterij – dat überhaupt zou kunnen ontploffen.

Verwisselbare batterij

Een E-lites cigalikeDe ooit erg populaire cig-alike, die qua uiterlijk veel weg had van een gewone sigaret, maakte gebruik van een kleine dunne ingebouwde Lithium-Ion (Li-Ion) batterij. Ook de iets dikkere e-sigaretten zoals de Ego-style e-sigaretten en ook de AIO en Justfog serie hebben een ingebouwde Li-Ion batterij.

Echter, een groot deel van de e-sigaretten heeft geen ingebouwde batterij meer, maar biedt ruimte aan één (of meerdere) standaard Li-Ion batterijen, meestal van het type 18650.

Diverse maten Li Ion batterijen
Diverse maten Li Ion batterijen

De eerste 4 getallen verwijzen naar de maten en de vorm van deze standaard ; 18 mm breed en 65 mm lang.

Zo kennen we bijvoorbeeld ook de types 14500, 16340, 18490 en 26650, hiernaast afgebeeld.

De 18650 batterij is al sinds jaar en dag in gebruik in de battery-packs van laptops, handgereedschap, elektrische fietsen, elektrische auto’s van Nissan en Tesla, maar ook in powerbanks en zaklampen.

Zodra er verwisselbare batterijen gebruikt worden, moet de veiligheid altijd in acht genomen worden. Het is geen rocket-science, maar een aantal voorzorgsmaatregelen zijn wel nodig. Zo moet je voorkomen dat de batterij kortsluiting kan maken, de batterij niet laten vallen, niet te snel en te ver ontladen en niet te snel en te ver opladen. Gebruik dus een goede lader, vervoer Li-Ion batterijen alleen in een doosje of siliconen hoes, leg ze niet in de volle zon, let er op dat het omhulsel niet beschadigd is, etcetera.

Lithium-Ion

Dat Lithium-Ion batterijen zoveel gebruikt worden is niet heel vreemd. Het is een manier waarbij er relatief veel energie in een compacte handzame standaard verpakking gestopt kan worden, tegen lage kosten. Er kan redelijk snel veel energie in gestopt worden en deze energie kan ook weer snel afgegeven worden. Daarnaast is de nominale spanning van 3.7V die deze batterijen afgeven voor veel elektronica goed bruikbaar en zijn Li-Ion batterijen in staat om hoge stroomsterktes te leveren. Dit in tegenstelling tot de meer bekende NiMh en NiCd  penlight batterijen.
Hierdoor zijn Li-Ion batterijen in staat om de energiehonger te stillen van een uiteenlopend scala aan apparaten, van telefoons en tablets tot zaklampen, laptops, e-readers, elektrische auto’s, scootmobielen, e-scooters, e-bikes en dus ook e-sigaretten, powertools, elektrische tandenborstels en scheerapparaten. Elke dag worden Li-Ion batterijen dus in vele apparaten door miljoenen (zo niet, miljarden) mensen wereldwijd gebruikt. Als je een mobiel apparaat gebruikt om dit artikel te lezen is de kans enorm groot dat dit apparaat ook een Li-Ion batterij heeft.

Media-hype

Maar, ondanks dat de Li-Ion batterij alomtegenwoordig is, is het niet zo dat er relatief veel problemen zijn met in brand vliegende batterijen. We horen slechts af en toe een bericht over een ontplofte zaklamp, een weggesmolten e-bike of een smeulende accuboormachine, een ontplofte laptop. En nee, we zien die berichten niet omdat ze verzwegen worden, maar simpelweg omdat het niet zo heel vaak voorkomt. Bovendien is het nieuws waar niemand op zit te wachten, zo lijkt het.Media hype

Wel zien we breed uitgemeten paniekberichten over de Samsung Note 7 (waarvan er bij minder dan 350 van de 1.6 miljoen toestellen problemen waren!), of zoals eerder genoemd, een ‘ontplofte e-sigaret’ waarbij niet eens een e-sigaret ontplofte.

Waarom ? Misschien omdat het sensationeel is, en misschien ook wel omdat het ‘nieuws’ is wat precies in het straatje past van de afkeer die veel mensen hebben tegen de e-sigaret en de mobiele telefoon. Waar bij een bericht over een gesmolten e-bike of een ontplofte laptop nog vaak gereageerd wordt met een betrokken “wat erg!”, is de reactie bij een bericht over een ontplofte mobiele telefoon of e-sigaret vaak een afkeurend, “zie je wel!”.

Feiten van fictie onderscheiden

Misschien nog wel de meest verontrustende conclusie die we kunnen trekken komt voort uit de gevolgen dat dergelijk sensatie-nieuws heeft. Mensen die de overstap van de echte sigaret naar de e-sigaret aan het overwegen zijn, worden afgeschrikt door dergelijke verhalen en blijven roken. En dat terwijl inmiddels genoegzaam bekend en bewezen is dat de e-sigaret vele malen minder schadelijk is dan de echte sigaret.

In de aflevering van Mr. Frank Visser werd dit erg pijnlijk duidelijk. De partner van het slachtoffer merkte in eerste instantie duidelijk de gezondheidsvoordelen voor haar man, door de overstap van tabak naar de e-sigaret. Hij hoestte minder, voelde zich fitter en gezonder en had veel meer energie. Maar na het voorval met de batterij had ze toch maar liever dat haar partner weer ging roken dan dat hij een e-sigaret ging gebruiken, want ze wilde “hem toch nog graag een tijdje langer bij zich houden”!

Dat is de verkeerde en helaas erg gevaarlijke conclusie.
Indien Li-Ion batterijen goed gebruikt worden, correct vervoerd en opgeladen worden, dan zijn ze absoluut veilig voor gebruik in e-sigaretten.
Dan is een e-sigaret vele, maar dan ook vele malen minder schadelijk dan het dagelijks roken van echte sigaretten en de kans dat de batterij ontploft niet aanwezig.

Over Marcel 31 Artikelen
Getrouwd met Desiree, vader van Ference ('09) en Joris ('15). Stichtend lid van Acvoda, werkzaam als IT consultant en beeldend kunstenaar. In het begin van 2013 na 22 jaar shag gerookt te hebben en talloze stoppogingen 'cold turkey' overgestapt op de e-sigaret en overtuigd van het potentieel van de e-sigaret in het verminderen van schade die door roken veroorzaakt wordt. Oprichter, voormalig voorzitter en huidig woordvoerder van Acvoda.

2 Comments

  1. Dank voor deze uitleg!

    Ik damp al een aantal jaren met mods waar losse batterijen in gaan, maar bij mij is een Li-ion batterij nog nooit ontploft en daar geef ik ze ook de kans niet voor.

  2. Mensen doen soms maar wat, ze lezen zich niet goed omdat het schijnbaar teveel of vermoeiend is, gebruikershandleidingen en veiligheid waarschuwingen worden achterloos aan de kant geschoven.
    Iemand die zich wel goed had voorbereid en in had gelezen wist dat dit geen gewone batterijen zijn en gevoelig zijn voor kortsluiting. Als meneer de batterijen dan gewoon kaal in de broekzak steekt met sleutels of muntjes dan is de kans op sluiting aanstaande, met de gevolgen van dien.
    Zoals vaak krijgt het product de schuld maar in eerste instantie had de gebruiker zichzelf beter moeten informeren met wat hij/zij ging gebruiken en voor hoe te gebruiken, dan had er niets hoeven te gebeuren.
    Jammer van zulke berichten en opnames, lekker sensationeel en koren op de molen voor de mensen die al vooringenomen waren over de e-sigaret aka damper.

1 Trackback / Pingback

  1. Een batterij is géén e-sigaret – Vape News Web

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*



4 × zeven =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.