We verzinnen het niet zelf !!

Acvoda heeft een tip voor alle media in Nederland. Check eerst even de site van Acvoda of nog beter, neem contact met ons op voordat u een artikel over de e-sigaret plaatst. Zo voorkomt u het risico als ongeletterd, lui, ongeïnteresseerd, ongeïnformeerd of onethisch over te komen.

Acvoda publiceert, in tegenstelling tot het overgrote deel van de gevestigde media alléén data die berust op wetenschappelijk bewezen en getoetste data. Écht waar, we verzinnen het niet zelf !!

De recente uitbraak van de “mysterieuze longziekte” in Amerika geeft uiterst pijnlijk weer hoe slecht het is gesteld met onze Nederlandse journalistiek. Waarheidsvinding, neutraliteit en ethiek, kortom goede journalistieke basisprincipes, worden schijnbaar achteloos onder de trein geworpen. Het nieuws brengen zoals het is, lijkt van ondergeschikt belang te zijn. Lezers trekken is het doel geworden van nieuwssites. Tenminste het is of dat, of wij worden vooropgezet geïndoctrineerd door een sturende kracht achter de media. Wij krijgen in het nieuws regelmatig te horen hoe de staatsmedia een speelbal is van de leiders in bijvoorbeeld Rusland of Noord-Korea. Maar inmiddels hebben wij ook zeer sterke twijfels over de onafhankelijkheid van de media in ons eigen kikkerlandje.

Het bewust weglaten van cruciale bevindingen, feiten verdraaien, geen hoor en wederhoor toepassen. Het zijn zomaar een paar zaken die wij constateren in de berichtgeving van nagenoeg alle grote media platformen.

De voorbeelden van vandaag:

1) RTLnieuws vermeld in dit artikel:
De oorzaak van de ernstige ziekte is nog onbekend.”. Wij vragen ons dan af onder welke steen deze journalisten de afgelopen twee weken hebben geleefd. Wellicht zijn journalisten niet bij machte om bij Google e-sigaret in te typen? Wij schrijven hier overigens bewust journalisten in meervoud omdat we vaak zien dat bij dit soort angstberichten geen naam van de auteur wordt neergezet. Dus reken wij het prulwerk ook de gehele redactie aan.
Anne Schuchat, de vicedirecteur van de CDC. Zij deed donderdag wederom een oproep aan alle mensen die vapen om te stoppen.” Het bewust weglaten van de zin die Anne Schuchat daarna zei is uiterst dubieus en ethisch onverantwoord! Mevrouw Schuchat benadrukte vervolgens namelijk: “met name die THC bevatten.” Niet geheel onbelangrijk, aangezien op dit moment nagenoeg alle gevallen te maken hebben met THC-olie producten. RTLnieuws waarschuwt de lezer dus niet voor de de gevaren van het inhaleren van verdampte olieproducten en kiest ervoor om mensen die dat in een e-sigaret stoppen in het ongewisse te laten. Een erg gevaarlijk advies als je bedenkt dat alleen in Nederland reeds honderduizenden met behulp van de e-sigaret gestopt zijn met roken!

2) Maar NPOfunx spant de kroon en verdient de droeftoeter van de dag. Phoebe die, gezien de hoeveelheid foute aannames die ze maakt, zich overduidelijk meer moet inlezen over een onderwerp voordat ze er iets over schrijft, plaatst in haar artikel van vandaag onder andere deze zin: “ Bij deze elektrische sigaret is er geen sprake van het roken van tabak, maar een verhitting van verschillende vloeistoffen, zoals THC en vitamine-E-acetaat.“. Nou dan heb je blijkbaar wel Google gebruikt en wat nieuwskoppen gevonden over dit onderwerp maar vervolgens de artikelen zelf niet gelezen en daardoor heeft ze de lijntjes niet helemaal juist aan elkaar geknoopt.

Tot slot hier nog even een heel klein complimentje voor het AD. Het lijkt erop dat ze sinds onze laatste blog toch iets verder gekeken dan hun neus lang is en eindelijk ook de werkelijke oorzaak van de sterfgevallen hebben gevonden en eindelijk de zwarte markt THC cartridges vermelden als veroorzaker van alle recente ellende. Nu alleen nog even de tekstboeken van de journalistiek raadplegen en opnieuw leren dat de kop van een artikel ook een relatie met de inhoud van een artikel moet hebben.

De duim van deze dag gaat in ieder geval naar RTLnieuws en NOSfunx

1 Comment

  1. Clickbait over de esigaret blijft maar aanhouden en we (voor en tegenstanders) tuinen er allemaal in. Dus deze stroom, bewust dramatisch geschreven fake-nieuws berichten, blijven ze herhalen en uitbuiten tot er geen interesse meer voor is.

    Waarom? Nou heel simpel…..

    Voorheen moesten kranten het hebben van betalende abonnees. Een abonnement nam men omdat de journalisten en redactie nog onderzoek deden en de krant nog écht nieuws publiceerde.

    Tegenwoordig moeten ze het hebben van reclame inkomsten. Want wie heeft er tegenwoordig nog een abonnement op een krant?! Eigen onderzoek en kloppende informatie publiceren is dan ineens niet interessant meer. Dat kost veel meer tijd/geld en trekt niet zoveel bezoekers.

    Artikelen moeten daarom provocerend zijn en mensen triggeren om erop te klikken. Shit sells, dus ze halen alles uit de kast om maar bezoekers te blijven trekken.

    Of de kop klopt, of de inhoud van het bericht op waarheid berust…. Allemaal niet belangrijk! Zolang mensen maar klikken en de mediabedrijven aan adverteerders kunnen laten zien hoe groot hij bereik is. Want hoe groter het bereik, hoe duurder de advertentieruimte.

    En dat mag blijkbaar gewoon 🙁

Laat een antwoord achter aan Michel Reactie annuleren

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*



vier − = 0

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.