Open brief aan Staatssecretaris Van Rijn & de Commissie VWS

Geachte Staatssecretaris, geachte commissieleden,

Hiermee bieden wij u schriftelijk de zienswijze aan die Acvoda, als consumentenorganisatie voor en door dampers, heeft opgesteld n.a.v. de nieuwe Tabaks- en Rookwarenwet.

Zoals we al eerder hebben aangeboden aan de Staatssecretaris en de Commissie zijn wij ook zeer bereid onze zienswijze, ervaring en kennis omtrent de e-sigaret persoonlijk nader toe te lichten.

Acvoda ziet ernstige bedreigingen voor de elektronische sigaret als het huidige wetsvoorstel doorgang vindt; bedreigingen die de reguliere tabakssigaret zelfs in het voordeel stellen. Hoewel de wet ook een aantal nieuwe regels invoert voor reguliere tabak, neutrale verpakking e.d., blijven reguliere tabakswaren gewoon, zoals voorheen, beschikbaar.

De e-sigaret is geen sigaret

Het lijkt er op dat in het voorstel de e-sigaret en de navulvloeistoffen simpelweg gelijkgesteld zijn aan de klassieke sigaret, terwijl de enige overeenkomst tussen beide een semantische is. De e-sigaret verschilt in alle opzichten van de gewone sigaret; er vindt geen verbranding plaats, er is geen rook en er is geen sprake van tabak.

Belemmering voor overstap

Voor de overstapper is de e-sigaret nu al een product met een hoge drempel qua initiele aanschafkosten en complexiteit, behoudens de door de tabaksindustrie geproduceerde “cigalikes” (de e-sigaretten die sprekend op gewone sigaretten lijken).

De diversiteit, de prijs (al snel > 50 euro voor een overstapmodel) en de keuze voor verschillende smaken en samenstelling maken dit een product wat niet te vergelijken is met de gewone sigaret. En juist deze diversiteit maakt het een werkend alternatief.

Door de elektronische sigaret aan dezelfde eisen met betrekking tot reguliere presentatie onderhevig te maken, kunnen e-sigaretten en aanverwante producten niet door rokers bekeken, noch uitgeprobeerd of geproefd worden. (Saillant is dat de Staatssecretaris in dit wetsvoorstel voor pruimtabak, pijpen en sigaren nog steeds expliciet een uitzondering heeft opgenomen)

Door reguliere presentatie met gesloten verpakkingen af te dwingen zullen minder rokers de overstap wagen, waardoor het aantal rokers gehandhaafd zal blijven en het veel minder schadelijke alternatief een rariteit zal worden.

De reikwijdte van de notificatie-eisen is thans niet bekend. Veel onderdelen van 2e en 3e generatie e-sigaretten worden los verkocht, zodat de gebruiker de gebruikservaring kan ‘finetunen’ en personaliseren. In het meest extreme geval zal de notificatie-eis ook gelden voor bijvoorbeeld een mondstuk, een accu, een vervangend glaasje voor een navulbare verdamper, etc.

Als we dit vergelijken met de tabakssigaret zult u moeten erkennen dat voor asbakken, aanstekers, pijpen, pijpmondstukken en pijpfilters, pijpstandaarden en sigarenknippers of andere aanverwante producten deze notificatie (en enige regelgeving) in het geheel ontbreekt.

Door aan de e-sigaret – die ondertussen bewezen een veel minder schadelijk alternatief is voor rookwaren – deze regels op te leggen wordt de kostprijs van elk afzonderlijk product opgedreven, innovatie tegengegaan en dientengevolge wordt een van de meest kansrijke “harm reduction” alternatieven voor tabak in de kiem gesmoord. Wederom vaart de tabaksindustrie er wel bij; hun assortiment e-sigaretten beperkt zich tot de eenvoudige, ineffectieve 1ste generatie apparaten, de eerder genoemde cigalikes.

Voortschrijdend inzicht

Gezien de enorme schade die roken wereldwijd en ook nog steeds in Nederland veroorzaakt zou de elektronische sigaret juist een extra stimulans dienen te krijgen en de beperkende maatregelen (verpakkingseis, niet mogen testen, notificatie-eisen) moeten geheel achterwege gelaten worden. Daarnaast dringen wij er bij de Staatssecretaris en de Commissie op aan de implementatie van de Tabaksproductenrichtlijn op het gebied van de e-sigaret te heroverwegen, gezien het voortschrijdend inzicht zoals dat onder meer onlangs bij de Engelse overheid werd getoond.
Zij geven aan dat de zorgen die ten grondslag liggen aan de voorgestelde regelgeving voor e-sigaretten nagenoeg allemaal ongegrond blijken te zijn.

Public Health England “E-cigarettes, an evidence update”, augustus 2015.
Omschrijving: Expert review van 185 onderzoeken in opdracht van Public Health England.
Link: https://www.gov.uk/government/publications/e-cigarettes-an-evidence-update

Leeftijdsgrens

De elektronische sigaret is op de eerste plaats een minder schadelijk alternatief voor tabak. Aangezien de verkoop van tabaksproducten voor minderjarigen aan banden gelegd is, is een verkoopverbod voor de e-sigaret aan minderjarigen geen onlogische keuze.

AmvB route

Ten aanzien van de wijze waarop de Staatssecretaris een aanzienlijk deel van de Europese Tabaksproductenrichtlijn wil implementeren hebben wij onze zorgen; door te kiezen voor de AmvB route, is er nu nog geen duidelijkheid over de daadwerkelijke reikwijdte en inhoud van de Tabaks- en Rookwarenwet. De Tabaksproductenrichtlijn zelf is al op zeer ondemocratische wijze tot stand gekomen, en wij zijn onaangenaam verrast dat de Staatssecretaris deze lijn in Nederland blijft voortzetten.

Zeker bij een belangrijk dossier als tabaksontmoediging is democratische inbreng en controle van cruciaal belang.

Historische kans

De Staatssecretaris en de Commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben nu de kans een historische beslissing te nemen in de strijd tegen de dodelijke gevolgen van tabaksgebruik.

Wij dringen er op aan de e-sigaret de ruimte te geven om het roken van tabak volledig te vervangen.

 

Met vriendelijke groeten,

Stichting Acvoda, Actief voor Dampen.
Murïel Schipper, Remco Hubregtse, James Young, Martijn Voncken, Marcel Göertz


Bovenstaande open brief is in de vroege ochtend van 2 september verzonden aan Staatssecretaris Van Rijn, de Vaste Kamercommissie VWS en diverse (landelijke) media in Nederland, in de aanloop naar het besloten overleg op 3 september 2015 van de Commissie VWS waarin het wetsvoorstel van de nieuwe Tabaks- en Rookwarenwet wordt besproken.

Marcel
Over Marcel 31 Artikelen
Getrouwd met Desiree, vader van Ference ('09) en Joris ('15). Stichtend lid van Acvoda, werkzaam als IT consultant en beeldend kunstenaar. In het begin van 2013 na 22 jaar shag gerookt te hebben en talloze stoppogingen 'cold turkey' overgestapt op de e-sigaret en overtuigd van het potentieel van de e-sigaret in het verminderen van schade die door roken veroorzaakt wordt. Oprichter, voormalig voorzitter en huidig woordvoerder van Acvoda.

9 Comments

  1. Dank jullie wel voor het opstellen van deze wel zeer nette, duidelijke brief met sterke argumentatie. Je zou haast beweren dat onze “regelgevers” niet meer onder de feiten uit kunnen komen. Het loopt helaas vaak anders, maar wie niet volhoudt kan niet winnen. Ik hoop dat men serieus notie neemt van dit schrijven en dat er iets mee gedaan kan worden. Nogmaals bedankt voor jullie voortdurende sterke inzet voor de dampersgemeenschap en vooral ook voor diegenen die zich in de toekomst, als ex-roker en nieuwe damper, hierbij zouden kunnen aansluiten.

    • Robin, helaas is er nu voor ons nog geen inzicht in wanneer we weer iets vernemen van de Commissie of de Staatssecretaris. We houden de commissieverslagen en de agendas strak in de gaten. Helaas is het morgen een besloten bijeenkomst, dus we zullen het moeten doen met het verslag.

  2. Een mooie brief en idd erg netjes geschreven. Dat zijn de juiste woorden.
    Vandaag heb ik een brief ontvangen van de griffier van de vaste commissie van VWS.
    Mijn eerste brief aan de kamer dateert een jaar of 2 1/2 geleden.
    Hierin leg ik uit dat zij (VWS) uit gaat van verkeerde informatie. In de brief stond dat deze is besproken.
    Ik heb in deze brief veel persoonlijke informatie gegeven, zeg met de billen bloot gegaan, vanuit de optiek van de gebruiker om hen op die manier duidelijk te maken waar de werkelijke feiten te vinden zijn en welke gezondheidsimplicaties dit kan hebben voor dampers zoals ik.

    Ik hoop dat de brieven hun effect zullen hebben. Dat zullen we moeten afwachten, maar ik heb een klein beetje goede hoop. Genoeg redenen om door te gaan tot het lukt.

    Ik hoop dat anderen dit voorbeeld volgen.

  3. Zeer duidelijke brief

    Echter het hier mede om de inkomsten van de staatskas gaat , verwacht ik een negatieve reactie
    Als er dus accijns aan verbonden kunnen worden zullen er wel oren zijn
    Mag ik hopen dat de rekenkamer dan wel meetelt , dat de ziekte kosten / verzuim door tabak gebruikers , de inkomsten van accijns ruim compenseert

    succes acvoda en alvast bedankt voor jullie inzet

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*



twee × = 8