EU-Commissie ontwerpt een schending van de grondwet – Hoe een democratie een farce wordt

Sinds ongeveer 2 jaar werkt de EU-Commissie aan nieuwe regels met betrekking tot de tabaksrichtlijn (TPD2).

Op advies van de WHO – kaderprogramma met betrekking tot tabakscontrole (FCTC), wil men ook de e-sigaret via die tabaksrichtlijn gaan reguleren, om zo het gebruik aan dezelfde controlemechanismen te onderwerpen die met goed gevolg tegen de tabaksconsumptie zijn gebruikt, en haar op die manier stap voor stap te verbieden.

Op deze manier wordt een niet-tabaksproduct, dat niet als geneesmiddel toegelaten is, middels de tabaksrichtlijn strenger behandeld dan de tabak zelf, ook al zit er helemaal geen tabak in.

Deze tegenspraak hindert de EU-Commissie echter niet om aan haar voornemen vast te houden. De e-sigaret is een nieuw product dat bij de leden van het Europees Parlement grotendeels onbekend is. En voordat het product de kans krijgt om een groot marktaandeel te ontwikkelen, wil men het liever met behulp van misleidende mediacampagnes en twijfelachtige uitspraken van fanatiekelingen, vaak zelfbenoemde “experts”, zonder enige ophef verbieden.

Waar men niet op had gerekend, zijn de goed geïnformeerde, deels wetenschappelijk onderlegde en overtuigde gebruikers van de e-sigaret (die bekend staan als dampers), die aan den lijve de positieve effecten van de overstap van tabakssigaretten naar e-sigaretten hebben ervaren. Zij laten zich geen knollen voor citroenen verkopen en ze zorgen voor bekendheid, technische vooruitgang en wetenschappelijk onderzoek, en initiëren een grensoverschrijdend consumenteninitiatief tegen de EU-inspanningen voor een verbod.

Het gevolg is dat het Parlement in tegenspraak met het voornemen van de EU-Commissie de e-sigaret, weliswaar ten onrechte (en tegen de duidelijke aanbevelingen van de Commissie juridische zaken van de EU  − JURI − in), in de TPD2 als niet-tabaksproduct wil handhaven, maar het besluit wel tot een beperkte regulering waar de dampers morrend voorlopig mee akkoord zouden kunnen gaan.

Omdat het Parlement nog tot overeenstemming moet komen met de Raad van de Europese Unie en de Commissie, gaat de Commissie over op een nieuw plan: volgens een zeer vooruitblikkende passage zou de burger in de toekomst ervan weerhouden worden om zichzelf te informeren, Europese informatiekanalen op te bouwen of de bestaande te gebruiken.

Onder de dekmantel van het reclameverbod eist de Commissie brutaal het recht op om de vrijheid van informatie en de vrijheid van meningsuiting af te schaffen.

In de nieuwe TPD2-regels zit, verstopt in een passage over het reclameverbod, het volgende:

d) Elke bijdrage aan een radioprogramma, zowel openbaar of privé met als doel direct of indirect het gebruik van elektronische sigaret te bevorderen, is verboden.
e) Elke vorm van openlijke of private bijdrage aan welke soort van onderneming, activiteit of individueel bedrijf dan ook, met het doel of het directe of indirecte effect om het gebruik van elektronische sigaretten te bevorderen, en waarbij meerdere lidstaten betrokken zijn of als het een andere grensoverschrijdende werking heeft, is verboden.

Dit betekent feitelijk een verbod op e-sigarettenforums, blogs, Facebookgroepen en Youtubekanalen alsook belangen- en gebruikersgroepen met als thema de e-sigaret!

De dampersgemeenschap is een goedwerkend Europees netwerk. Men helpt elkaar met technische problemen, doet uitvindingen, keurt af wat niet goed werkt en het belangrijkste: men treedt samen op tegen de reguleringswaanzin van de EU middels de eerder genoemde consumentenorganisaties.

Belangen- en gebruikersgroepen, zoals IG-ED in Duitsland en Acvoda in Nederland, zijn georganiseerd in taalgebieden en niet in landsgrenzen, en ze zouden zich dus op geen enkele wijze en op geen enkel medium meer mogen uiten.

Dit is een duidelijke schending van het democratische grondrecht op vrije meningsuiting.

Dit was misschien nooit in de openbaarheid gekomen als de EU-Commissie niet had geprobeerd om haar ideeën als compromis te verhandelen. Desalniettemin probeert ze de inkomsten van de tabaksindustrie en de farmaceutische industrie tegen de e-sigaret te beschermen: ze maakt regels die alle bestaande en goedwerkende producten uitsluit, en daarmee vernietigt ze alles wat niet overeenstemt met haar denkbeelden.
“Puur toevallig” komen alleen nog maar verouderde en twijfelachtig werkende producten van de tabaksindustrie op de toonbank die destijds een plek probeerden te krijgen in een nieuwe groeiende markt. Opvallend is de terughoudendheid van de farmaceutische industrie, die zich met zekerheid pas in deze zaak gaat mengen als ze zeker weet dat ze zich bij de winnende zijde aansluit.

Een paar voorbeelden:

  • Verbod op navulbare verdampers en verbod op alle navul-vloeistoffen
    De technische vooruitgang van de afgelopen jaren gaat snel. Van de cartridge-systemen uit de beginjaren zijn de dampers inmiddels allang overgestapt op de geavanceerde en goedwerkende tankdamp-systemen. Daar heeft de tabaksindustrie geen belang bij, men kan deze immers steeds opnieuw gebruiken en bezit daarmee een – wat concurrentie betreft onwenselijk – langdurig houdbaar product. Maar de farmaceutische industrie weet daarentegen hoe je miljoenen kleine cartridges moet vullen. Ze moet er alleen nog achter komen met welke vloeistof dat precies gedaan moet worden.
  • Verbod op bijna alle smaken die niet in nicotinevervangende therapeutische middelen verwerkt zijn
    Dit is zonder wetenschappelijke motivering of betekenis. Meestal wordt aangevoerd dat lekkere liquids de jeugd zullen aanzetten tot dampen en ten slotte tot roken. Dit werd echter al in meerdere studies weerlegd.
  • Beperking van het nicotinegehalte tot maximaal 20mg/ml
    Dit heeft geen wetenschappelijke achtergrond. In tegendeel: in diverse onderzoeken werden vooral ook hogere nicotinegehaltes aanbevolen bij de overstap. De nicotinegrens van de EU-Commissie is puur willekeurig genomen en berust op geen enkele wijze op een wetenschappelijke basis.
  • Beperking van de hoeveelheid nicotine tot een verpakkingseenheid van 10mg
    Dit dient er enkel en alleen toe om alles behalve de (volledig verouderde) capsulesystemen te verbieden.
  • Verbod op grensoverschrijdende handel en de internethandel
    Klaarblijkelijk wil de EU-Commissie weer terug naar de jaren zestig.
  • Gelijkmatige nicotine-afgifte
    Waarom moet een minder schadelijk product iets kunnen wat de tabakssigaret niet kan?
    Er bestaat op dit moment geen enkel genotsmiddel dat deze eis, die bij geneesmiddelen gebruikelijk is – dat een stof die in een product zit, op een altijd gelijk niveau afgegeven moet worden – kan waarmaken. Waarom moet dat dan bij een duidelijk minder schadelijk alternatief voor de sigaret anders zijn?

De EU-Commissie doet hier schaamteloos en op smakeloze wijze, precies datgene wat EU-Commissaris Tonio Borg een aantal Europarlementariërs onterecht verweten heeft: lobbyen voor de tabaks- en farmaceutische industrie.

Zonder rekening te houden met de gevolgen voor de gezondheid, wordt geprobeerd om een zinvol product te vernietigen, om zo het monopolie van de tabaksindustrie op nicotinehoudende producten zeker te stellen en de farmaceutische industrie te verzekeren van inkomsten uit de veelal ineffectieve nicotinesubstituten. Elk wetenschappelijk inzicht in het voordeel van dampen, wordt stug genegeerd of ontkend.

De kritische en geïnformeerde gebruiker en burger wordt in de toekomst monddood gemaakt en heel brutaal van zijn burgerlijke grondrechten beroofd. In de regel wordt een dergelijke vrijheid van meningsuiting alleen beperkt door politieke systemen die in Europese landen al lang uitgestorven leken. Toch weet de EU het voor elkaar te krijgen om democratische landen stapsgewijs en stiekem tot eurocratie om te vormen.

Noot van redactie: De originele tekst is op 1 december opgesteld door de Duitse gebruikersvereniging IG-ED en is in Duitsland als persbericht verschenen.

Over Martijn 27 Artikelen
Nederlandse Limburger, werkzaam in de IT. Een tevreden damper sinds mei 2013.

4 Comments

  1. Belgium vapers are organising even with the risk to be prosecuted like a gang of drug smugglers we decided it’s time to put a user organisation in place in Absurdistan-Belgium. “ABVD association Belge de vapoteurs – Belgische vereniging voor dampers” is in the making. Probably according to our minister Laurette Onkelinckx we now will become organised crime and be treated as such…. 😉

    Join us at http://www.vapoteurs.be or FB

    Uiteraard blijven we in zeer nauwe samenwerking verderwerken met onze zusterverenigingen zoals Acvoda.

  2. Vind het walgelijk al die negatieve over de e sigaret

    heb de kwast bekeken bij paul witteman , ow lachertje
    omdat het op een sigaret lijkt motiveerd het kinderen om te roken

    nou mijn e sigaret lijkt als zo niet op een sigaret

    dan de vraag aan de longarts , is het ongezond , maanden gelee was het beter
    en nu durfde hij bijna geen antwoord te geven …. maar alleen de domme opmerking … ja want de chocolade sigaretten zijn ook uit de handel genomen

    nou ik ben zekers voor de e sigaret , heb copd
    en voel me 100 keer beter dan het normale roken

    dan heb ik eerst een poging gedaan met nicotine pleisters ..jeetje ben nog nooit zo ziek geweest
    kon niet eens meer normaal eten
    dan de nicotine kaugum en andere but .. me keel verschrikkelijk
    shampix ..heb nog nooit zoveel peuken in me slaapkamer zien wandelen

    en na dit alles ging ik 10 keer meer roken

    en nu ben 10 mnd geleden gestopt met het echte roken ..en ben aan de e sigaret begonnen

    heb niet 1 sigaret meer aangeraakt , en ben erg trots op mezelf
    en nee het is niet zo verslavend dan de gewone peuk

    dat is mijn ervaring

    maar ja de overheid profiteerd nu niet van de +- 9000 peuken die ik achter me heb gelaten

    wens alle positieve dampers een fijne feestdagen toe
    en damp gewoon lekker door

    ken nu mensen die door al het negatieve gebeuren weer zijn gaan roken omdat ze bang zijn

    roken en de media maakt meer kapot dan u lief is

    mvg een tevreden dampster .. marja

  3. Laurette Onkelinx is geen minister van gezondheid, maar een geldhoer die vergoed word door de tabaksindustrie om e-sigs weg te houden uit belgie.
    als ze werkelijk bezorgd was om de gezondheid van de belgen dan zou ze de e-sig niet bestempelen als medicatie.

    waarom?
    geld… zowel de overheid als de tabakindustrie zou massa aan geld verliezen indien e-sigs eerlijk gevalueerd en behandelt zouden worden.

    gewone sigaretten bevatten meer dan 60 carcinogene stoffen (en dit zijn waarvan we zekerheid hebben) nog niet gesproken over de interacties tussen de meer dan duizenden chemicaliën die in een gewone sigaret zitten. tegenover de 0 carcinogene stoffen die in e-sigs zitten….

    als argument gebruikt men nicotine, toch wel vreemd dat handel van tabak dan wel toegelaten is…

    waarom e-sig (met nicotine) als medicijn?
    – op deze manier kan men het enkel nicotine houdende vullingen kopen in Belgische apotheken (toch toevallig dat geen enkele apotheek het in belgie deze verkoopt.
    – handel in de EU voor mediceinen kan enkel wanneer er een document bij zit geschreven door een arts dat het product noodzakelijk is voor de patient.

    op deze manier is het momenteel onmogelijk om nicotine houdende e sigs te kopen in belgie of te laten invoeren. dus er is geen alternatief voor rokers om te kunnen afbouwen. buiten de pleisters dat voor niemand werkt en meer ongemak bijbrengt dan de mensen werkelijk helpt.

    terwijl men bij de e-sig de dosisen kan afbouwen terwijl men de verslaafde handeling (inhaleren etcet) toch behoud. hierdoor is toppen met nicotine 1000000000000000000000000000000 keer makkelijker met de e-sig dan met eender welk ander product.

    Maar zoals reeds vermeld, Laurette Onkelinx is geen minister van gezondheid. ze is een geldhoer.

Laat een antwoord achter aan LVD Reactie annuleren

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*



5 × twee =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.